8 tips om het bootcampen weer op te pakken

De zomervakantie is weer (bijna) voorbij. De ene heeft doorgetraind in de vakantie en een ander heeft één of meerdere weken niet gesport. Dan is het vaak weer een uitdaging om het bootcampen op te pakken. Je bent uit je ritme, kijkt er tegenop en hebt nu even geen zin om te gaan…. Er zijn ook andere redenen waardoor je even niet hebt kunnen sporten. Iedereen is wel eens een keer ziek en het kan ook dat er wel eens belangrijkere dingen zijn waardoor het sporten even niet gaat. Maar de uitdaging blijft altijd om het sporten weer op te pakken als je even niet hebt gesport. Dus daarom geef ik je in deze blog 8 tips om het sporten weer op te pakken.

1. Plan, plan, plan

Oh, zei ik het al? Plan in wanneer je gaat sporten. Meld je aan voor een les. Schrijf het op in je agenda. Vertel het thuis, zodat ze je een liefdevolle schop kunnen geven. Waarschijnlijk had je voor de vakantie vaste dag(en) waarop je kwam bootcampen. Mijn advies is om deze dagen weer op te pakken, zodat het sporten weer snel in je ritme komt.

2. Bedenk wat voor een gevoel sporten je gaf

Denk aan het voldane gevoel dat je altijd hebt nadat je weer lekker gesport hebt. En bedenk dat je je weer lekker fit en energiek gaat voelen, zodat je weer de energie krijgt om je dingen te doen. Ja, ik snap dat je dit niet gelijk de eerste training voelt, maar je weet het gaat komen.

3. Begin nu

Waarom nog een week wachten als het deze week ook al kan? Hoe langer je wacht, des te meer ga je er tegen opzien. Dan gaan er weer van al die rare gedachten door je hoofd die eigenlijk helemaal niet waar zijn. Dus plan deze week je training nog in (of zelfs vandaag). Je zult merken dat je je hoofd lekker leeg maakt en dat je na het sporten veel meer energie hebt.

4. Doe een stapje terug

Ik denk dat iedereen dat wel eens ervaren heeft. Als je even niet gesport hebt, is de eerste week weer een lekkere uitdaging. Daarom is het ook belangrijk om even ietsje rustiger te doen tijdens een les. Je lichaam moet er ook weer aan wennen dat je weer gaat sporten. En als je weer begint waar je geëindigd bent, vergroot je de kans op blessures. Dus bouw het weer rustig op.

5. Beloon jezelf

Je kunt met jezelf afspreken dat je jezelf mag belonen als je weer 2 weken gesport hebt volgens je normale ritme. Pak bijvoorbeeld een sauna, trakteer jezelf op een goed boek of dat leuke sportsetje. Of plan lekker wat tijd voor jezelf in.

6. Neem ook je rust

Ja dit klinkt als een tegenstelling. En nee, het is géén tegenstelling. Je lichaam moet namelijk ook weer herstellen van een training. Dus als jij je bootcamplessen voor de komende week inplant, zorg er dan ook voor dat je jezelf ongeveer 36-48 uur geeft om te herstellen.

7. Begin klein

Veel mensen hebben een ‘alles-of-niets’-benadering. Ze willen er gelijk vol voor gaan en anders beginnen ze maar niet. Dat is gewoon onzin. Iets doen is sowieso beter dan niets doen. Dus het is echt prima om even rustiger aan te doen tijdens een oefening of om deze aan te passen. En als je echt net weer begint met sporten na even niet gesport te hebben, kun je ook heel goed meedoen met de Start met Bootcamp.

8. Verkoop jezelf die liefdevolle schop

Het belangrijkste om het sporten weer op te pakken is om gewoon te gaan. Van uitstel komt afstel. Ja de eerste week zal het even lastig zijn om te gaan, maar door gewoon te gaan zal je snel genoeg merken dat je je ritme weer oppakt. En vergeet daarbij niet de beloning die je jezelf in het vooruitzicht hebt gesteld.

DUS… GA LEKKER AAN DE SLAG en meld je aan

sporten weer oppakken

8 tips om het bootcampen weer op te pakken

10 redenen om te bootcampen

10 redenen om te bootcampen

tips voor 1e bootcamples

6 tips voor je eerste bootcamplessen