Beweegrichtlijnen Gezondheidsraad en bootcamp

Twee jaar geleden heeft de Gezondheidsraad nieuwe beweegrichtlijnen uitgebracht. In deze richtlijnen staat ook het advies om 2x per week spierversterkende oefeningen te doen. Dit is o.a. belangrijk voor het op peil houden van de spierkracht, het houdt je vetvrije massa goed, het zorgt ervoor dat je loopsnelheid goed blijft als je ouder wordt en werkt preventief op pijnklachten. Alleen de praktijk leert dat men niet vaak zelf deze oefeningen doet. Daarom gaat men vaak naar de sportschool of komt men bootcampen.

Bootcamp is meer dan alleen krachttraining

Als je kijkt naar de beweegrichtlijnen hebben ze over verschillende manieren van bewegen. Deze zijn:

  • Duurtraining: activiteiten gericht op het uithoudingsvermogen. Hierbij zijn de grote spiergroepen betrokken en wordt meer dan een paar minuten volgehouden. Denk hierbij aan wandelen, rennen, fietsen.
  • Balanstraining: statische en dynamische oefeningen die het balans verbeteren tijdens het staan of bewegen. Denk hierbij ook het op 1 been staan of een voorwerp van de grond rapen.
  • Spierversterkende activiteiten: Dit zijn activiteiten om kracht, vermogen, uithoudingsvermogen en omvang van de spieren te verbeteren. Hierbij kun je denken aan krachtoefeningen met eigen lichaamsgewicht en ook duuractiviteiten.
  • Krachttraining is een vorm van een spierversterkende activiteit.
  • Botversterkende activiteiten: dit is krachttraining en activiteiten waarbij het lichaam met het eigen gewicht wordt belast, zoals springen, traplopen, hardlopen en wandelen.

En als je bovenstaande goed doorleest, zie je dat alle factoren bij de bootcamp worden meegenomen.

  1. Duurtraining wordt gedaan als we rennen (bootcamp) of wandelen (No running bootcamp) en ook omdat de krachtoefeningen vaak in circuitvorm zijn.
  2. Balanstraining doen we tijdens de 1-benige oefeningen.
  3. Spierversterkende activiteiten zijn de krachtoefeningen met eigen lichaamsgewicht, elastieken, kettlebells, etc.
  4. Botversterkende activiteiten worden dus ook gedaan d.m.v. de sprongoefeningen, het hardlopen/wandelen en de krachtoefeningen.

Dus bootcamp is meer dan alleen krachttraining en bij Bootcamp for Every Body ook zeker meer dan helemaal stuk gaan tijdens een training. Bij Bootcamp for Every Body gaat het erom dat jij lekker traint en op een verantwoorde manier kan werken aan het behalen van de richtlijnen en zo werkt aan je gezondheid.

Dus wanneer kom jij meedoen met de bootcamp?

En vergeet trouwens niet dat deze richtlijnen ook aangeven dat iets beter is dan niets. Dus ook 1x per week komen bootcampen is al erg goed. En zoals je in de infographic van de Gezondheidsraad kunt zien, zie dat op die manier ook de grootste gezondheidswinsten te behalen zijn.

beweegrichtlijnen gezondheidsraad

Enne wil jij nog meer weten waar bewegen precies goed voor is? Lees dan alle documenten van de Gezondsheidsraad via onderstaande link.

Bron: https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2017/08/22/beweegrichtlijnen-2017

sporten weer oppakken

8 tips om het bootcampen weer op te pakken

10 redenen om te bootcampen

10 redenen om te bootcampen

tips voor 1e bootcamples

6 tips voor je eerste bootcamplessen