FitChallenge: De uitdaging van het sporten

Zo in de laatste maand van het jaar is het een behoorlijk uitdaging om in je sportritme te blijven. Op het werk is het druk, de kinderen hebben veel dingen, familie en vrienden vragen aandacht en zo zijn er genoeg geldige redenen die het blijven sporten en het beginnen met sporten een behoorlijke uitdaging maken. En ditzelfde geldt eigenlijk ook voor je voedingspatroon. Met alle verleidingen van deze maand is het best lastig om je gewone patroon te houden. En dan is het weer lastig om erna in het ritme te komen. Maar waarom is het allemaal zo uitdagend?

Binnen of buiten de cirkel

90-95% van je gedrag is geautomatiseerd. Dat betekent dat je het doet zonder er bewust bij na te denken. Dit geldt zowel voor de makkelijkere gedragingen als de moeilijkere. Denk maar aan autorijden. Heb jij het wel eens meegemaakt dat je automatisch een bepaalde weg rijdt en dan later denkt hoe dan… Dit heeft er dus mee te maken dat het automatisch gaat.

Stel je hersenen eens voor als een grote cirkel. De inhoud van deze cirkel is waar je aandacht een kunt geven en wat erbuiten zit, is het gedrag dat automatisch gaat. Normaal gesproken is er in die cirkel genoeg ruimte voor sporten, gezond eten en je dagelijkse afspraken. Alleen in een maand zoals december zijn er veel andere dingen die tussendoor komen. Deze nemen dus ruimte in beslag in die cirkel. En dan worden andere dingen (zoals sporten) buiten die cirkel geduwd. En dan gebruik je je automatismen. En voor de één is dat niet sporten, voor de ander is dat blijven sporten en voor de ander is dat minder sporten dan ze eigenlijk willen.

In het ritme blijven

Het is wel mogelijk om in het sportritme te blijven. Daarbij is het belangrijkste advies om keuzes te maken en te plannen. Dit kun je bijvoorbeeld doen aan het begin van de week. Zet dan ook echt in je agenda wanneer je gaat sporten en dan bedoel ik ook echt de dag en tijd. En als het je nu lukt om het ritme te behouden dan gaat het ook lukken in de rustigere maanden. Ik geef je verschillende opties hoe je het sporten kunt blijven inplannen.

  • Je blijft sporten op de dagen dat je normaal sport.
  • Als je op je vaste dag niet kan, plan je een ander moment in.
  • Je gaat bv. 2x p/w sporten ipv de vaste 3 of 4x. Dan houd je toch ritme.
  • Je kiest een andere vorm van beweging op de dagen dat je niet kunt sporten.
  • Je slaat deze week over en gaat volgende week echt weer op je vaste dag.
  • Je accepteert dat het nu niet gaat en plant de eerste training na de feestdagen in.

Door echt bewust die keuzes te maken en te plannen claim je de ruimte in die cirkel. Of je maakt de bewuste keuze om even niet die ruimte te claimen. En vanwege die bewuste keuze hoef je je dan ook niet schuldig te voelen, omdat je al weet wanneer je weer het sporten gaat oppakken. En op deze manier zorg je er ook voor dat je ritme behoudt. Want resultaat wordt namelijk behaald door consistent gedrag. Dus als je dan een kortere periode niet kan sporten is er geen man overboord, zolang je het erna dan maar weer oppakt.

En zo’n zelfde proces van keuzes maken en plannen kun je ook doen voor je voeding, want wat betreft voeding zijn er deze maand ook vele verleidingen.

wat is spierpijn bootcamp

Wat is spierpijn?

hoe houd je goede voornemens vol

Goede voornemens? Hoe wel vol te houden?

voordelen bootcamp herfst amsterdamse bos

6 voordelen van in het najaar beginnen met bootcamp

Een sterke core: Deel 3 Rug en Ademhaling