Goede voornemens? Hoe wel vol te houden?

Als iemand goede voornemens heeft wat betreft gezonde leefstijl zie ik vaak dat men vanaf 1 (oke, misschien 2) januari vol aan de bak wil gaan met sporten, gezond eten, etc. Eén van de redenen hiervoor is het gedrag in de decembermaand. Dan laat men zich vaak gaan vanwege alle feestdagen, diners, borrels, etc., want 1 januari kan je toch weer opnieuw beginnen…

Alleen wat als je nu nooit meer opnieuw hoeft te beginnen? En wat als je nu het hele jaar door die stabiliteit van gezonde leefstijl kan houden? Daarbij hoort dan het regelmatige bewegen, sporten, gezond eten, maar ook die feestjes en borrels. Maar hoe dan zal je misschien wel denken…

1.      Leer van het verleden

Als je bent zoals de meeste mensen heb je in het verleden vergelijkbare goede voornemens en/of doelen gehad. Hoe ging het toen? Sommige dingen zullen goed zijn gegaan en andere minder goed. Hier kun je dus van leren. Waarvan je weet dat het niet goed is gegaan doe je dus niet meer en wat wel goed is gegaan daar doe je dus meer van. Alleen één waarschuwing: dat ene dieet waar je zo goed van afgevallen bent, werkte niet want anders had je nu niet weer hetzelfde idee. Dus kijk wel naar wat werkte. Wat vond je leuk om te doen wat betreft beweging en sport? Wat hield je vol wat betreft gezond eten? En zo verder.

2.      Bepaal je doelen en koppel er handeling aan

Goede voornemens zijn niks anders dan bepaalde doelen die je hebt. Alleen goede voornemens worden vaak te algemeen gesteld. Stel een doel voor jezelf die zo specifiek mogelijk is. Dan is het duidelijk of je hem wel/niet gehaald hebt en wat je ervoor moet doen. Bepaal daarbij ook een einddatum dat je dit doel wilt halen, maar houd het alsjeblieft wel realistisch.

Nu je weet welk doel je wilt gaan halen, koppel je er je handelingen/acties aan. Hiermee bedoel ik dat je bepaalt HOE je het gaat doen. Dus hoe vaak per week en op welke dag(en) ga je sporten? Welke afspraken maak je met jezelf wat betreft voeding? Wat doe je met slapen? Etc. En aan deze doelen kun je ook data koppelen. Wat daarbij ook belangrijk is: Niet alles hoeft tegelijk. Het gaat om gedrag dat je op de lange termijn kan volhouden. Dus geef jezelf die tijd ook.

3.      Zorg voor alternatieven

Het kan altijd een keer gebeuren dat iets niet kan gaan zoals gepland. That’s life. Om ervoor te zorgen dat dit je doelen niet in de weg zit, is het belangrijk om al alternatieven voorhanden te hebben. Als je dit van te voren namelijk al weet, is de kans veel groter dat je dit ook gaat doen en het dus ook allemaal gaat volhouden. Voorbeelden van alternatieven zijn:

  • Als ik op mijn vaste dag niet kan sporten dan ga ik op een andere dag.
  • Als ik de deur niet uit kan om te sporten dan sport ik thuis.
  • Als ik ziek ben dan plan ik gelijk de dag in dat ik weer ga sporten als ik weer beter ben.
  • Als ik uit eten ga, dan bekijk ik van tevoren al het menu op internet.
  • Als ik een feestje heb, dan eet ik… en drink ik…
  • Als ik een keer teveel heb gegeten, dan las ik de volgende dag een balansdag in.

4.      Geef jezelf een escape

Ja, je leest het goed. Je mag jezelf een escape geven. Hiermee bedoel ik dat het oké is als het een keer echt niet lukt om je aan je plan te houden. Wat alleen wel belangrijk is, is dat je het weer zo snel mogelijk oppakt. Resultaat krijg je namelijk door consistent gedrag (de hoe waar ik het eerder over had). Dus als je dan een keer een weekje (of misschien 2) je niet aan je doelen kunt houden dan is er geen man overboord, zolang je het daarna maar weer oppakt. En door jezelf deze escape te gunnen dan hoef je jezelf ook niet schuldig te voelen en dan blijf je uit de vicieuze cirkel. Je weet toch dat je het zo snel mogelijk allemaal weer gaat oppakken.

10 redenen om te bootcampen

10 redenen om te bootcampen

tips voor 1e bootcamples

6 tips voor je eerste bootcamplessen

rennen de kracht van herhaling

Hardlopen: best een uitdaging

voordelen bootcamp herfst amsterdamse bos

6 tips for your first bootcamp class