6 tips voor je eerste bootcamplessen

Heb je al een bootcamples gevolgd? Of heb je een proefles op de planning staan? Of misschien twijfel je nog. Met deze blog wil ik je tips geven, zodat jij met vertrouwen je 1e bootcamples kan beginnen en daarna verder kan gaan.

1.      Zorg voor de juiste kleding

Laagjes zijn de sleutel. Als je twijfelt over de temperatuur zijn laagjes fijn, want dan kun je altijd wat uitdoen als je het warm krijgt. En zorg daarbij ook voor ademende kleding, zodat het transpiratievocht kan verdampen. En als het warm is, is luchtige kleding helemaal fijn. En met koud weer zijn laagjes extra fijn, omdat de lucht tussen de kledinglagen ook weer isoleert.  En katoen is geen handige stof voor sportkleding omdat dit juist vocht vasthoudt. Ik heb al eerder een blog geschreven met tips voor warm weer en eentje met tips voor koud weer.

2.      Zorg voor voldoende vochtinname

Dit kan op meerdere manieren. Ten eerste is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je voor je naar een bootcamples gaat al genoeg gedronken hebt. Verder vinden velen het fijn om voor tijdens de les een flesje water mee te nemen, zodat ze tussendoor een slokje kunnen drinken. Bedenk daarbij dat het lichaam niet meer dan 250ml per kwartier kan opnemen. Na de les is het dan natuurlijk ook nog prettig om te drinken. Leg daarvoor bijvoorbeeld al een flesje water in de auto of je fietsmand.

3.      Eet minimaal 2 uur van tevoren je laatste grote maaltijd en eventueel een uur van tevoren een kleine snack

Als je gaat sporten, is het wel prettig dat je je lichaam van energie (dus voeding) hebt voorzien. Alleen het is dan weer niet prettig als je lichaam tijdens een bootcamples nog volop bezig is met de vertering van een maaltijd. Je lichaam heeft dan namelijk het bloed nodig om je spieren te laten werken en niet voor je spijsvertering. Dus daarom is het handig om minimaal 2 tot 3 uur van tevoren een grote maaltijd te eten en eventueel in kleine maaltijd tot eventueel een uur van tevoren. Dit is bijvoorbeeld prettig als je in de ochtend sport. Op de volgende pagina vind je meer informatie over wat te eten rondom een bootcamp: https://bootcampforeverybody.nl/eten-rondom-bootcamp/.

4.      Communiceer met de lesgever

Het is prettig voor jezelf (en de lesgever) als je voor aanvang van de les aangeeft als je last hebt (gehad) van bepaalde pijnklachten/blessures. Ook is het prettig om je sportervaring aan te geven. Als je dit soort dingen namelijk aangeeft dan kan de lesgever hier rekening mee houden en jou op de juiste manier uitdagen. Op deze manier is een bootcamples ook leuk.

5.      Onderschat jezelf niet

Je kan altijd meer dan je denkt. En de lessen zijn zo opgebouwd dat er altijd wel rustmomenten zijn en momenten om even een stapje terug te doen. En iedereen is begonnen met een eerste les, dus iedereen weet ook precies hoe je je voelt. Het leuke daarbij is dat men elkaar ook stimuleert en aanmoedigt. En je kan altijd beginnen met een Start met Bootcamp. Het volgende blok begint maandag 6 mei. En als je rennen echt niet leuk vindt dan kun je kiezen voor de No Running Bootcamp. Ik vind het namelijk belangrijk dat jij gewoon begint met lekker sporten.

6.      Kom opdagen

En de allerbelangrijkste is natuurlijk om gewoon te komen opdagen. Ja, ik weet het… Er zijn genoeg redenen om niet te gaan, maar achteraf voel je je altijd lekker en heb je genoeg energie om je dingen weer te kunnen doen.

sporten weer oppakken

8 tips om het bootcampen weer op te pakken

10 redenen om te bootcampen

10 redenen om te bootcampen

tips voor 1e bootcamples

6 tips voor je eerste bootcamplessen